Dit is leuk toch?!

25 december 2018 - Dharmapuri, India

Maandag 24 dec

De dag begon met een bakkie koffie en een wentelteefje. Toch wel fijn wakker worden. We werden om half 10 verwacht bij het weeshuis want we gingen naar een kerkdienst voor hindoe-gangers. Omdat de vrouwen hun eye-liner en foundation nog niet op hadden gedaan waren we pas om 10 uur bij het weeshuis. Maar zoals altijd gingen we niet gelijk weg en hebben we nog een uur moeten wachten voordat we wegreden, dit deed trouwens niks af aan de gezelligheid.

Na een half uurtje rijden kwamen we aan bij een dorpje. We gingen naar een klein huis waar we met 30 personen onder een veranda van 2 bij 3 moesten zitten. Lekker man! Jan en Pastor Daniel preekten mooie woorden om de dag weer goed mee door te komen. Na de dienst kregen we eten (rijst en kip) en we werden zoals gewoonlijk weer helemaal volgepropt. De eerste keer opscheppen was al genoeg om volledig Zuidwolde te voeden maar onder de bemoedigende woorden ”eat more, eat more” aten we braaf verder.

Toen we klaar waren met eten gingen we weer terug met de bus. We hadden Daniel voor het eerst achter het stuur, hij hoefde maar twaalf keer te steken voordat de bus was omgedraaid. Later in de bus vertelde hij dan ook dat hij geen rijbewijs had. Na een tijdje gereden te hebben kregen we zoals gewoonlijk een kopje koffie/thee. Er werd ook meteen een grote zak rijst gehaald, wat even duurde, dus we waren weer een mooie attractie voor de locals.

Na een tijdje te hebben gerust in het huis zijn we met de kinderen gaan spelen in het weeshuis. Daarnaast werden ook de bonen gedopt, en de uien en knoflook voor het kerstdiners gesneden. Buiten werd ondertussen geholpen met het verslepen van takken/stokken die in de weg lagen in het nog af te bouwen weeshuis. Omdat het verslepen van takken niet heel snel ging zijn we het met de hele groep gaan doen, dit was erg goed voor de band met elkaar doordat we goed samen moesten werken. We waren hier zo druk mee bezig dat we niet eens doorhadden dat het hele weeshuis werd verlicht met lampjes. Dit was een mooie achtergrond voor wat foto’s met de kinderen waarmee we hierna weer gingen spelen.

Tijdens het spelen kwam pastor Daniel naar ons toe en hij zei dat de geiten waren gebracht. We hebben met een groepje toegekeken hoe deze werden geslacht en ontleedt. Dit was een unieke ervaring die we niet snel zullen vergeten. Na het slachten zijn we weer naar huis gelopen en hebben we overheerlijke pannekoeken met pindawater gegeten. Toen we weer bij het huis kwamen, stonden er 16 stoelen op ons te wachten. Maarten was er speciaal voor thuis gebleven, maar de stoelen zijn uiteindelijk toch bij de buren geleverd. Een verademing na bijna een hele week ons staartbotje te hebben getest.

Na het eten nog even de dag afgesloten. Daarna taaide iedereen af, de ene ging slapen en de anderen dobberde nog even wat rond. Uiteindelijk een dag die bij iedereen voldoening gaf.

1 woord : top dag

Groeten David & Gert

Uitspraken van de dag:

• Dyanne tijdens slepen van takken: wat een takkewerk
  • Simone zegt tegen Jim dat hij respect moet hebben voor een vrouw. Rianka: ja Jim vrouwen erken het gezag van de man.... (Rianka wordt onderbroken door Jan en Dari en die lachen). Jan: de mooiste tekst die er is in de bijbel. Rianka: nou jan, dan aan jou de eer om de tekst af te ronden.... Jan: euhh... dat weet ik niet, want ik heb het laatste deel van deze tekst uit mijn bijbel gescheurd. Er staat namelijk in de bijbel de tekst behoud alleen het goede
  • Julia: ik denk dat bij daniel geen tijdsbesef is aangemaakt of is kapot gemaakt... bewust door God.
  • Julia gooit haar kauwgom vanuit de kerk naar buiten: doe dit thuis niet na
  • Gertjan: Vlot montuurtje maarten. Maarten: ja vind je hem mooi? Mijn vrouw Ada vind mijn zonnebril niet mooi. Jim: ik ook niet! Jolinde: hadden we jouw wat gevraagd Jim?!
  • Simone komt uit het toilet: ze hadden even een duikboten bijeenkomst. Linda: huh wat?! Simone: ze kwamen allemaal weer boven drijven
  • Jim over de broodjes: ik vind ze naar karnemelk smaken
  • Jolinde: hebben jullie ook al zo’n kerst gevoel? Ik heb het zo koud!
  • Linda: kijk uit mama die man kan onder je rok kijken. Brenda: dan ziet hij ook nog eens wat
  • Jan: heeft iemand een mes om de uien mee te snijden? Laura F: ik wel! Jan: merci. Laura F: messie?
  • We hadden het over geiten en we moesten veel lachen waarop Jim en Simone in koor zeiden: geitig

1. Gerlo en Loïs:
    26 december 2018
    Gaaf om te lezen hoe het met jullie gaat! Mooie verhalen en ervaringen, wij zij heel benieuwd naar de getuigenissen die we bij terugkomst krijgen te horen! Nog een paar dagen, zet hem op allemaal!
  2. Berto Pekel:
    26 december 2018
    Jullie maken veel mee. Een heel andere kerst deze keer. Fijn dat we kunnen volgen en meemaken wat jullie daar allemaal meemaken en beleven.😀
    Mooi, aandoenlijk en heftig soms.! Veel plezier en succes verder in jullie belevingen.
    We zijn in gedachten steeds bij jullie.!
  3. Gradus en Helma:
    29 december 2018
    We wensen jullie in vertrouwen op God een goede terugreis toe. En zijn ontzettend benieuwd naar jullie verhalen en belevenissen.